eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 14 - Dinsdag 20 augustus

Vandaag hebben we onze laatste lange rit. Vandaag rijden we vanuit Knysna naar Kaapstad. Een rit van meer dan 500 km. Sanne begint tegelijkertijd aan haar vliegreis vanuit Amsterdam naar Kaapstad, waar we elkaar vanavond gaan begroeten.

We hebben een lekker ontbijt bij Ile de pain, een heel leuk ingerichte bakkerij waar het superdruk is met mensen die hier het ontbijt nemen. Om half 10 rijden we weg. Tot aan Mosselbay (het eerste uur) langs de mooie zee. Daarna gaan we landinwaarts in rechte lijn naar Kaapstad.

We moeten door de grote afstanden regelmatig tanken tijdens de reis. Dit is altijd een leuke beleving. Meestal staan mensen blij te wuiven dat je hun pomp gebruikt. Vandaag hadden we vijf mensen die om onze auto stonden en zorgden voor diesel en schone ruiten en tegelijkertijd de grootste lol hadden.

We maken een stop in het dorpje Swellendam. Dit is het op 2 na oudste stadje van Zuid Afrika. Er zijn allemaal mooie Pretoriaanse gebouwen en een hele mooie kerk. Tegenover deze kerk vinden we een idyllisch restaurantje waar we een koffie drinken. Daarna weer door. Het is een hele mooie omgeving met prachtige gele velden. Kijk maar op de fotos hoe mooi die zijn.

Om 5 uur arriveren we in Kaapstad. We hebben een accommodatie midden in de stad. Wel even wennen om weer in de file te rijden na 2 weken in de natuur te zijn geweest met heel weinig auto's om ons heen. Op de weg net buiten Kaapstad worden we geconfronteerd met een kilometerslange township. Deze is echt anders dan wat we gezien hebben in afgelopen 2 weken. Is voor ons erg confronterend. Toen we in de avond met een shuttle naar de airport gingen (deze shuttle was een auto met ons 3'en erin) om Sanne op te halen spraken we met de chauffeur over de townships. Hij vertelde dat het heel dubbel is. Hij vertelde dat er in de townships ook enorm dure auto's rondrijden. Hij vertelde ook dat de regering voor mensen die in de hutjes van golfplaten woonden stenen huizen had laten maken. Deze mensen waren toen op een gebied grenzend aan de stenen huizen weer golfplaten hutjes gaan bouwen en verhuurden de stenen huizen.... Met als achtergrond dat ze de manier van leven wel prima vonden en dat ze wilden wonen waar zij dat wilden.

Zoals gezegd hadden we in de avond een shuttle naar de luchthaven waar we Sanne gingen afhalen. Sanne arriveerde om half 10 op JNB. Was fijn om haar weer te zien en haar bij ons te hebben in de laatste 8 dagen van de vakantie.

Dag 13 - Maandag 19 augustus

Wat een geweldige dag ! Afrika is niet alleen safari !!

Hoi hoi allemaal,

Vanmorgen slapen we weer een beetje uit, tot ca 8 uur. Rond 9 uur hebben we ontbijt hier in de prachtige loft van het hotel waar we zitten. We zitten nu in Knysna, op Thesen Island. Na het ontbijt lopen we nog een rondje hier op het eiland, in Thesen Harbour Town, waar weer enorme villa's aan het water liggen. Allemaal in een mooie witte maritieme stijl. De grote tegenstellingen hier in Afrika vallen steeds meer op ....

Daarna rijden we ca een half uur naar Plettenburg Bay. We rijden naar een natuurreservaat Robberg. We stappen uit en genieten meteen van het meer dan prachtige uitzicht ! WoW, wat een kleurenpracht ! Een rotsachtige groene kuststrook langs de fel blauwe, groene oceaan. Echt geweldig mooi !

We maken een pittige wandeling van 3 uur. Het begint met wat loopbruggen, maar al snel wordt het steil klimmen via rotspaadjes. We moeten aan Roland en Kim denken ! We gaan steeds hoger en de uitzichten worden steeds mooier. Onderweg hebben we ook wat dieren te trotseren. Eerst kijken we van een afstandje op een plateau waar heel veel zeehonden liggen. Daarna een stuk waar heel veel enorm grote krekels springen. Als we denken alles gehad te hebben zien we Maarten onverwachts een sprintje trekken en geschrokken kijken naar ...... nog een aantal bergmarmotten ......

Als we het hoogste punt bereikt hebben dalen we af naar het strand door een soort van duingebied. We komen uit bij twee prachtige baaien met een immens groot strand. Heel indrukwekkend, met een enorm wilde oceaan erbij ! Een mega uitgestrekt gebied waar wij alleen waren ! Even een enorm geniet moment ! Prachtig gewoon ! We hebben enorm veel foto's en filmpjes gemaakt, dus we hopen zo deze mooie beelden vast te houden ! Dan is het weer een behoorlijke klim naar boven. We hadden vandaag ook veel geluk met het weer. De voorspellingen waren wat meer bewolking, maar het was strakblauw met zo'n 20 graden. Super !

Na deze prachtige tocht zijn we even naar het plaatsje Plettenburg gereden waar we even over een lokaal marktje zijn gelopen en nog even op een terrasje hebben gezeten.

Op de terugweg hebben we bij de Garden of Eden nog een stop gemaakt en een wandeling van een kilometer gemaakt over een boardwalk. Dit stelde na de eerste wandeling niet zo veel voor. Rond 5 uur waren we weer bij het hotel terug, hebben we nog lekker in de loft koffie gedronken en even met Sanne gebeld.

Om half 8 gaan we eten bij het restaurant bij hotel Turbine, een gaaf industrieel ingericht hotel, ook hier op Thesen Island. De rest van de avond hebben we ons weer vermaakt met een potje kaarten, wat puzzelen en lezen.

Irene

Dag 12 - Zondag 18 augustus

Het is zondag 18 augustus. We worden vroeg wakker in ons guesthouse. Het is flink afgekoeld in de nacht maar we hebben lekker geslapen onder dikke dekbedden. We ontbijten en maken dan een korte wandeling in de buurt. Het is een hele mooie buurt met witte huizen die afsteken tegen de strakblauwe lucht. We durven niet te ver te gaan omdat 2 straten verder de township begint. Als we terugkomen vragen we aan de eigenaresse van het guesthouse of het veilig is in het dorp. Ze zegt van wel maar haar zoon geeft aan dat er ook veel drugs worden gebruikt en toont ons een pepperspray die hij altijd in zijn zak heeft en die hij toont als mensen dreigend op hem afkomen. OkΓ©, dus ook weer niet zo veilig..... Ondanks deze signalen en alles wat we vantevoren hebben gelezen moeten we zeggen dat we nog geen onveilige situaties hebben meegemaakt in Zuid Afrika.

Om half 10 rijden we weg voor de volgende lange rit. Vandaag 400 km naar Knysna aan de kust en aan de bekende tuinroute. Aanvankelijk rijden we door een mooi gebied maar daarna komt er een lang stuk met hele kale vlakten. Het landschap wisselde vaak in de afgelopen 3 dagen. Het heeft iets weg van het westen van USA. Wat wel opvalt is dat we in de afgelopen 3 dagen heel weinig dorpen hebben gezien. De bevolkingsdichtheid is enorm laag in dit gedeelte van Zuid Afrika. Na het kale landschap volgt er een prachtige tocht door de bergen. We maken nog een stop op een plek waar je kilometersver kan wegkijken. Echt indrukwekkend. Daarna dalen we af naar de stad George. Een aantal kilometers na deze grote stad begint de beroemde tuinroute. Een prachtige weg langs de kust met aan de rechterkant doorkijkjes naar de prachtig blauwe zee en aan de linkerkant prachtig groene bergen en meren.

Om half 3 arriveren we in Knysna. We rijden door naar de Heads, een hoger gelegen plateau waar je prachtig uitzicht hebt op de lagune voor Knysna en de zee. We maken hier een kleine wandeling en genieten van de uitzichten. Dan rijden we door naar een nog hoger gelegen uitzichtpunt, of beter een gezegd een groep van 8 uitzichtpunten die via een korte wandeling met elkaar verboden zijn. Erg mooi. Rond half 5 gaan we naar het appartement. Dit ligt op een schiereiland aan de lagunes rondom Knysna. Het is een heel apart hotel waar we in terecht komen. Een soort boothuis met beneden een groot centraal gedeelte om te chillen en boven de kamers, of in boottermen te spreken, de kajuiten. Dit doet niet echt recht aan het grote appartement met 2 verdiepingen. We drinken op het terras een espresso en cappuccino, die door de ober wordt geserveerd onder de noemer van een "coffee experience". Het wordt wel een experience door het mooie uitzicht dat we hebben vanuit comfortabele zitbanken.

In de avond hebben we heerlijk sushi gegeten bij Sirocco, een gezellig en heel druk bezocht restaurant in de buurt van ons hotel. Was een erg leuke avond.

Dag 11 - Zaterdag 17 augustus

Hoi hoi allemaal,

Vanmorgen worden we om half 8 wakker, het is koud, buiten is het maar 5 graden. De lucht is weer helder blauw en het wordt vandaag zo'n 25 graden. De laatste dagen hebben we dus heerlijk weer. Jammer dat we weer een reisdag van ca 400 km voor de boeg hebben. We moeten even wat afstand overbruggen omdinsdagavondin Kaapstad te zijn om Sanne op te halen.
Na een lekker ontbijt vertrokken we rond 10 uur. Dwars door de stad Bloemfontein waar een aantal mooie gebouwen te zien waren.
Om 1 uur hebben we een lange stop gehad bij de Gariep Dam.
Daarna weer vol gas verder. Marc heeft vandaag het grootste gedeelte gereden en Maarten heeft inmiddels de voorstoel ontdekt, zodat ik achterin de auto alvast aan dit verslag kan beginnen.
We zitten inmiddels in het gebied waar we struisvogels langs de weg zien. Van dichtbij ook enorm grote beesten.

Het laatste stuk van vandaag is flink bergachtig. We rijden op hoogtes van zo'n 1800 meter. We zien ook veel grote cactussen en aapjes. Vreemde, onverwachte combinaties soms.
Omdat we vandaag helaas een keer fout gereden zijn komen we pas tegen 5 uur aan in het plaatsje Graaff Reinet, waar we midden in het centrum zitten in een bed en breakfast met de naam Buiten Verwagten. Het is een leuk, zeer sfeervol ingericht huis uit 1840 met 5 B & B kamers. Onze kamer is erg gezellig ingericht, met buitenzitje in de tuin aan het zwembad. In de avond eten we een straat verderop bij Polka, een gezellig restaurant waar ook een bakkerswinkeltje bij zit. We hebben zeer lekker gegeten en bij de koffie deze keer een lekker gebakje gegeten ! De rest van de avond hebben we op de kamer doorgebracht, met een verwarmingskacheltje aan ! Heel raar, overdag 25 graden, s avonds maar 5 graden.

Groetjes,

Irene

Dag 10 - Vrijdag 16 augustus

Dag 10 vrijdag 16 augustus

Vandaag 16 augustus is een bijzondere dag. Maarten is jarig en wordt 21. Maarten heeft zijn verjaardag al op vele plekken in de wereld gevierd omdat deze bijna altijd in onze vakantie valt. Vandaag had hij het natuurlijk het liefst met Sofie gevierd maar hij moet het met zijn vader en moeder doen.

Maarten krijgt wel veel felicitaties via WhatsApp waaronder een van Sanne die de 1e nacht in het tentje op Lowlands goed doorstaan heeft. We gaan ter gelegenheid van de verjaardag van Maarten lekker ontbijten bij de bakkerij die we gisteren ontdekt hebben. We nemen hier ook nog wat lekkers voor onderweg mee.

We gaan vandaag op weg naar Bloemfontein. Opnieuw een tocht van zo'n 500 km. Het zijn grote afstanden die we moeten overbruggen. Na een half uurtje rijden komen we langs natuurreservaat Spionskoep. Dit is een kleine park aan een meer. We besluiten hier een game drive te doen. De natuur is prachtig maar we spotten oorspronkelijk weinig dieren. Er zouden hier ook giraffen en neushoorns zitten maar die zien we niet. Dit wordt echter op het einde goed gemaakt door een grote kudde van zo'n 20 zebra's. We hadden van ver de kudde gespot. Ze bewogen zich in de richting van de weg waar wij ook moesten rijden. We stopten op een strategische plek. En toen kwamen de zebra's over de weg voor ons oversteken. Het ging steeds in groepjes van vijf en steeds met hetzelfde ritueel: er kwam er 1 aarzelend op de weg, toen gevolgd door de anderen en halverwege begonnen ze te versnellen en gingen in galop. Dit herhaalde zich zo'n vier keer. Echt heel leuk om mee te maken.

We vervolgden onze weg naar Bloemfontein. De landschappen wisselden zich af. Van het bergachtige gingen we naar een meer glooiend landschap met veel gras. Wat mooi is dat er altijd een soort rode gloed hangt over de gele grasvelden. Dit maakt het bijzonder. Vandaag hadden we ook weer voor lange tijd een 2-baansweg waar je 120 mag rijden maar waar je telkens langzaam rijdende vrachtwagens moet passeren. Na een van die passeeracties werd ik voor de 2e keer deze vakantie aangehouden door de verkeerspolitie. Deze is in Zuid Afrika in grote getale aanwezig op en rond de grotere wegen. De agent vertelde dat ik een doorgetrokken streep had overreden en dat dit "against the law" was. Hij vertelde dat we een boete hiervoor zouden krijgen. Toen liep hij een rondje langs de auto, keek op het kentekenvignet op de voorruit en gaf toen aan dat we door konden rijden. In eerste instantie waren we blij en dachten we dat we de dans waren ontsprongen. Maar even later beseften we dat we de bon wellicht nog via de auto verhuurmaatschappij kunnen krijgen. De agent heeft echter geen gegevens van ons opgeschreven. Laten we maar hopen dat het meevalt. Het blijft goed opletten met rijden......

Om half 5 arriveerden we in Bloemfontein waar we weer een mooi appartement hadden. De appartementen hier en in de omgeving zijn - net als in andere plekken in zuid Afrika omheind door hekken. Hier in Bloemfontein stond er bij de hekken ook nog een plakkaat met "armed response".....

Bij het appartement was een tennisbaan en Maarten en ik gingen hier nog een balletje slaan terwijl Irene even een boekje ging lezen in de mooie tuin. In de avond hebben we een lekker diner gehad - zeg maar het twenty-one-diner :-) - om de verjaardag van Maarten te vieren. Heerlijk gegeten en toen nog even ontspannen in ons "huisje".

Dag 9 - Donderdag 15 augustus

Hallo allemaal,

We hebben geen wekker gezet en mogen lekker uitslapen .... jullie raden het al, om kwart over 7 zijn we al wakker ! Het ziet er buiten strak blauw en zonnig uit, we zitten hoog in de bergen en het is dus wel behoorlijk fris. Het zal vandaag ongeveer 25 graden worden, heerlijk ! Omdat Maarten nog in bed blijft lummelen en een filmpje wil kijken gaan Marc en ik eerst een stukje wandelen over het enorm grote terrein, waar je echt prachtige vergezichten hebt op de Drakensbergen. Als we terugkomen ontbijten we in het huisje. Daarna zoeken we een plekje heerlijk in de zon ! Rondom het zwembad heb je heerlijke ligbedden en er zijn hangmatten met werkelijk geweldig uitzicht op de Drakensbergen en het meer. Ondertussen is Maarten blij dat we hier bij het zwembad wel wifi hebben en kan hij weer even met Sofie bellen ! We houden het tot half 1 vol ..... eigenlijk hadden we best wat langer willen relaxen ..... Maar er staat vandaag een wandeling op de planning. We rijden een klein half uurtje hier vandaan naar The Monk's Cowl Nature Reserve. Hier maken we een wandeling van ca 1,5 uur naar de Sterkspruit waterval. Eerst flink bergaf, terug dus bergop. Een wandeling aan de rand van de Drakensbergen met mooie uitzichten. Op de terugweg rijden we door de prachtige champagnevallei. Is een bijzonder mooi, glooiend heuvellandschap waar heel veel super de luxe resorts met golfbanen liggen. Heel contrasterend hier allemaal ! De verschillen tussen arm en rijk zijn hier TE zichtbaar ....... Onderweg stoppen we bij de Valley Bakery, een Engels aandoend koffietentje met bakkerij, waar we een lekkere koffie en stukje cheesecake verdiend hebben ! We zitten lekker buiten in de mooi aangelegde tuin.

Daarna terug naar ons resort waar we om 5 uur hebben afgesproken om op een quad te gaan rijden. Het begin is een beetje eng, maar we gaan steeds beter ..... behalve Marc .... hij vindt het maar niks .... jammer want Maarten en ik hebben echt genoten. We zagen de zon prachtig ondergaan met de Drakensbergen op de achtergrond ! Echt heel gaaf !

Terug in de lodge was de jacuzzi wel warm !! We zijn er meteen ingegaan !

Ook vanavond heeft Marc weer lekker gekookt en hebben we lekker relaxt met lezen, kaarten en voordat we naar bed gingen nog een tweede keer in het donker in de jacuzzi ! Heerlijk !

Irene

Dag 8 - Woensdag 14 augustus

Het is woensdag 14 augustus. We zijn nu 1 week in Zuid Afrika. Qua weer is het wisselend geweest in de afgelopen 6 dagen. Drie dagen heel mooi weer (zonnig en strak blauw) en 3 dagen zwaarbewolkt (waarvan 1 met veel regen). Opvallend (en jammer) genoeg vielen de mooie dagen samen met de reisdagen. Vandaag is er weer een reisdag (van St Lucia naar Centraal Drakensbergen) en is het weer strakblauw.....

We hebben om 8 uur nog een heerlijk ontbijt genomen op het terras in de tuin van de B&B waar we zitten. De apen keken vanuit de bomen weer toe of er wat te stelen was. Toen zijn we het dorpje ingereden waar we nog wat foto's hebben gemaakt van een aantal prachtige fruitstalletjes en waar we wat inkopen hebben gedaan. Daarna zijn we naar het prachtige strand gereden waar we nog even genoten hebben van het prachtige uitzicht en de wilde golven.

Vervolgens zijn we begonnen aan de 500 km lange tocht naar Centraal Drakensbergen. Onderweg weer veel gekeken naar het leven langs de weg waar we reden. Het patroon is overal gelijk: de mensen hebben een redelijk groot stuk grond waar ze in de tijd verschillende huizen bouwen. Er is meestal een rond hutje met vaak een rieten dak en dan een wat meer rechthoekig en meestal eenvoudig gebouw. Soms zijn er meerdere gebouwen waarschijnlijk voor verschillende leden van een gezin. Soms staat er een iets moderner huis dat vaak nog maar half af is. Waarschijnlijk wacht men dan op geld om verder te bouwen. Elektriciteit lijkt er soms wel en soms niet te zijn. Hetzelfde geldt voor water. We zien vaak een grote groene watertank langs de huizen voor water maar vaak is dit niet het geval. Tegen de avond zagen we in een dorp heel veel kinderen verzamelen met watertonnen bij zich. Waarschijnlijk was dit een centrale waterplek.

In de middag maakten we een stop bij het Nelson Mandela Capture site. Dit is een plek die is opgezet om te herdenken dat Nelson Mandela (destijds) 50 jaar geleden aan zijn 27 jarige gevangenschap begon. Er was een klein museum en een "lange weg naar de vrijheid". Dit was een lang pad met langs het pad een verwijzing naar allerlei belangrijke gebeurtenissen in het leven van Nelson Mandela. Aan het einde van het pad stond een kunstwerk. Dit leken een verzameling palen in de grond maar toen je op een bepaalde afstand kwam zag je de beeltenis van Nelson Mandela. Als je dichter bij het kunstwerk kwam dan was het weer weg. Heel speciaal, kijk maar op de foto's.

We waren toen al in de Drakensbergen regio. Een heel mooi gebied dat weer heel anders is qua natuur dan de andere delen waar we afgelopen week waren. Prachtige glooiende heuvels met woeste bergen erachter. We hebben ons appartement echt in de middle of nowwhere. De laatste 10 km gaan over zandwegen en half verharde wegen vol met potholes (grote gaten in het wegdek). Maar we komen om 5 uur veilig aan. We hebben weer een mooi appartement met een enorm terras met jacuzzi. Helaas lukt het ons in de avond niet om warm water in de jacuzzi te krijgen. Maar laten we vooral hier niet over klagen in een land waar heel mensen geen stromend of zuiver water hebben .......

Dag 7 - Dinsdag 13 augustus

Hoi allemaal,

We hebben allemaal goed geslapen en staan weer op tijd op. Er zijn hier in dit guesthouse maar 6 kamers en de duitse eigenaren hebben een heerlijk ontbijt voor ons gemaakt. We zitten heerlijk in de tuin naast het zwembad ! Er zitten hier zelfs aapjes in de tuin !

Na het ontbijt rijden we eerst naar de rivier waar we een kleine wandeling maken over een boardwalk. In dit gebied zitten nijlpaarden en krokodillen. We zien 1 krokodil in het water liggen..... we lopen door tot aan de zee waar we nog meerdere aapjes spotten.

Daarna gaan we in het dorpje nog broodjes kopen voor de lunch en drinken we nog een kopje koffie op een terras.

Daarna rijden we naar de ingang van het St. Lucia Wetpark, het iSimangaliso moeraslandpark,circa 2 km van ons guesthouse vandaan. We gaan vandaag zelf met eigen auto op safari ! Een heel bijzonder park, waarin heel veel wilde dieren leven, gelegen aan de Indische oceaan waar walvissen en haaien voorkomen. We zijn het park amper 2 minuten binnen en over de weg komen 2 zwarte neushoorns aangelopen. Geweldig om te zien en als ze voorbij de auto lopen zie je pas hoe enorm groot ze zijn ! Via allerlei loops rijdt Marc op onverharde wegen door het park. Was erg avontuurlijk ! Behalve de neushoorns hebben we nog heel veel andere dieren gespot, kuddes zebra's, ontelbaar veel kleine aapjes tot enorm grote Baboon apen en zelfs apen met blauwe ballen en een rode piemel ...... Maarten heeft er een mooie foto van kunnen maken ! Ook vele verschillende soorten herten, buffels, wrattenzwijnen en hyena's. Op diverse punten mocht je de auto uit en konden we een wandeling maken of naar een mooi uitzichtspunt lopen. Ook hadden we 2 keer een stop bij de zee, waar de aapjes op het strand liepen ! Heel apart! Het was echt een heel bijzonder wildpark, gelegen aan zee ! Een heel vreemde, maar geweldige combinatie ! Rond half 6, toen het alweer begon te schemeren reden we pas het park uit.

Even een uurtje relaxen bij ons guesthouse en dan gaan we eten bij Braza, een gezellig restaurant in het kleine, toeristische dorp St. Lucia. Er zijn hier opvallend veel Nederlanders ! De rest van de avond lezen we wat, puzzelen we wat en bereiden we de route van morgen voor.