eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 12 - Zondag 18 augustus

Het is zondag 18 augustus. We worden vroeg wakker in ons guesthouse. Het is flink afgekoeld in de nacht maar we hebben lekker geslapen onder dikke dekbedden. We ontbijten en maken dan een korte wandeling in de buurt. Het is een hele mooie buurt met witte huizen die afsteken tegen de strakblauwe lucht. We durven niet te ver te gaan omdat 2 straten verder de township begint. Als we terugkomen vragen we aan de eigenaresse van het guesthouse of het veilig is in het dorp. Ze zegt van wel maar haar zoon geeft aan dat er ook veel drugs worden gebruikt en toont ons een pepperspray die hij altijd in zijn zak heeft en die hij toont als mensen dreigend op hem afkomen. Oké, dus ook weer niet zo veilig..... Ondanks deze signalen en alles wat we vantevoren hebben gelezen moeten we zeggen dat we nog geen onveilige situaties hebben meegemaakt in Zuid Afrika.

Om half 10 rijden we weg voor de volgende lange rit. Vandaag 400 km naar Knysna aan de kust en aan de bekende tuinroute. Aanvankelijk rijden we door een mooi gebied maar daarna komt er een lang stuk met hele kale vlakten. Het landschap wisselde vaak in de afgelopen 3 dagen. Het heeft iets weg van het westen van USA. Wat wel opvalt is dat we in de afgelopen 3 dagen heel weinig dorpen hebben gezien. De bevolkingsdichtheid is enorm laag in dit gedeelte van Zuid Afrika. Na het kale landschap volgt er een prachtige tocht door de bergen. We maken nog een stop op een plek waar je kilometersver kan wegkijken. Echt indrukwekkend. Daarna dalen we af naar de stad George. Een aantal kilometers na deze grote stad begint de beroemde tuinroute. Een prachtige weg langs de kust met aan de rechterkant doorkijkjes naar de prachtig blauwe zee en aan de linkerkant prachtig groene bergen en meren.

Om half 3 arriveren we in Knysna. We rijden door naar de Heads, een hoger gelegen plateau waar je prachtig uitzicht hebt op de lagune voor Knysna en de zee. We maken hier een kleine wandeling en genieten van de uitzichten. Dan rijden we door naar een nog hoger gelegen uitzichtpunt, of beter een gezegd een groep van 8 uitzichtpunten die via een korte wandeling met elkaar verboden zijn. Erg mooi. Rond half 5 gaan we naar het appartement. Dit ligt op een schiereiland aan de lagunes rondom Knysna. Het is een heel apart hotel waar we in terecht komen. Een soort boothuis met beneden een groot centraal gedeelte om te chillen en boven de kamers, of in boottermen te spreken, de kajuiten. Dit doet niet echt recht aan het grote appartement met 2 verdiepingen. We drinken op het terras een espresso en cappuccino, die door de ober wordt geserveerd onder de noemer van een "coffee experience". Het wordt wel een experience door het mooie uitzicht dat we hebben vanuit comfortabele zitbanken.

In de avond hebben we heerlijk sushi gegeten bij Sirocco, een gezellig en heel druk bezocht restaurant in de buurt van ons hotel. Was een erg leuke avond.