eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 14 - Dinsdag 20 augustus

Vandaag hebben we onze laatste lange rit. Vandaag rijden we vanuit Knysna naar Kaapstad. Een rit van meer dan 500 km. Sanne begint tegelijkertijd aan haar vliegreis vanuit Amsterdam naar Kaapstad, waar we elkaar vanavond gaan begroeten.

We hebben een lekker ontbijt bij Ile de pain, een heel leuk ingerichte bakkerij waar het superdruk is met mensen die hier het ontbijt nemen. Om half 10 rijden we weg. Tot aan Mosselbay (het eerste uur) langs de mooie zee. Daarna gaan we landinwaarts in rechte lijn naar Kaapstad.

We moeten door de grote afstanden regelmatig tanken tijdens de reis. Dit is altijd een leuke beleving. Meestal staan mensen blij te wuiven dat je hun pomp gebruikt. Vandaag hadden we vijf mensen die om onze auto stonden en zorgden voor diesel en schone ruiten en tegelijkertijd de grootste lol hadden.

We maken een stop in het dorpje Swellendam. Dit is het op 2 na oudste stadje van Zuid Afrika. Er zijn allemaal mooie Pretoriaanse gebouwen en een hele mooie kerk. Tegenover deze kerk vinden we een idyllisch restaurantje waar we een koffie drinken. Daarna weer door. Het is een hele mooie omgeving met prachtige gele velden. Kijk maar op de fotos hoe mooi die zijn.

Om 5 uur arriveren we in Kaapstad. We hebben een accommodatie midden in de stad. Wel even wennen om weer in de file te rijden na 2 weken in de natuur te zijn geweest met heel weinig auto's om ons heen. Op de weg net buiten Kaapstad worden we geconfronteerd met een kilometerslange township. Deze is echt anders dan wat we gezien hebben in afgelopen 2 weken. Is voor ons erg confronterend. Toen we in de avond met een shuttle naar de airport gingen (deze shuttle was een auto met ons 3'en erin) om Sanne op te halen spraken we met de chauffeur over de townships. Hij vertelde dat het heel dubbel is. Hij vertelde dat er in de townships ook enorm dure auto's rondrijden. Hij vertelde ook dat de regering voor mensen die in de hutjes van golfplaten woonden stenen huizen had laten maken. Deze mensen waren toen op een gebied grenzend aan de stenen huizen weer golfplaten hutjes gaan bouwen en verhuurden de stenen huizen.... Met als achtergrond dat ze de manier van leven wel prima vonden en dat ze wilden wonen waar zij dat wilden.

Zoals gezegd hadden we in de avond een shuttle naar de luchthaven waar we Sanne gingen afhalen. Sanne arriveerde om half 10 op JNB. Was fijn om haar weer te zien en haar bij ons te hebben in de laatste 8 dagen van de vakantie.