eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 8 - Woensdag 14 augustus

Het is woensdag 14 augustus. We zijn nu 1 week in Zuid Afrika. Qua weer is het wisselend geweest in de afgelopen 6 dagen. Drie dagen heel mooi weer (zonnig en strak blauw) en 3 dagen zwaarbewolkt (waarvan 1 met veel regen). Opvallend (en jammer) genoeg vielen de mooie dagen samen met de reisdagen. Vandaag is er weer een reisdag (van St Lucia naar Centraal Drakensbergen) en is het weer strakblauw.....

We hebben om 8 uur nog een heerlijk ontbijt genomen op het terras in de tuin van de B&B waar we zitten. De apen keken vanuit de bomen weer toe of er wat te stelen was. Toen zijn we het dorpje ingereden waar we nog wat foto's hebben gemaakt van een aantal prachtige fruitstalletjes en waar we wat inkopen hebben gedaan. Daarna zijn we naar het prachtige strand gereden waar we nog even genoten hebben van het prachtige uitzicht en de wilde golven.

Vervolgens zijn we begonnen aan de 500 km lange tocht naar Centraal Drakensbergen. Onderweg weer veel gekeken naar het leven langs de weg waar we reden. Het patroon is overal gelijk: de mensen hebben een redelijk groot stuk grond waar ze in de tijd verschillende huizen bouwen. Er is meestal een rond hutje met vaak een rieten dak en dan een wat meer rechthoekig en meestal eenvoudig gebouw. Soms zijn er meerdere gebouwen waarschijnlijk voor verschillende leden van een gezin. Soms staat er een iets moderner huis dat vaak nog maar half af is. Waarschijnlijk wacht men dan op geld om verder te bouwen. Elektriciteit lijkt er soms wel en soms niet te zijn. Hetzelfde geldt voor water. We zien vaak een grote groene watertank langs de huizen voor water maar vaak is dit niet het geval. Tegen de avond zagen we in een dorp heel veel kinderen verzamelen met watertonnen bij zich. Waarschijnlijk was dit een centrale waterplek.

In de middag maakten we een stop bij het Nelson Mandela Capture site. Dit is een plek die is opgezet om te herdenken dat Nelson Mandela (destijds) 50 jaar geleden aan zijn 27 jarige gevangenschap begon. Er was een klein museum en een "lange weg naar de vrijheid". Dit was een lang pad met langs het pad een verwijzing naar allerlei belangrijke gebeurtenissen in het leven van Nelson Mandela. Aan het einde van het pad stond een kunstwerk. Dit leken een verzameling palen in de grond maar toen je op een bepaalde afstand kwam zag je de beeltenis van Nelson Mandela. Als je dichter bij het kunstwerk kwam dan was het weer weg. Heel speciaal, kijk maar op de foto's.

We waren toen al in de Drakensbergen regio. Een heel mooi gebied dat weer heel anders is qua natuur dan de andere delen waar we afgelopen week waren. Prachtige glooiende heuvels met woeste bergen erachter. We hebben ons appartement echt in de middle of nowwhere. De laatste 10 km gaan over zandwegen en half verharde wegen vol met potholes (grote gaten in het wegdek). Maar we komen om 5 uur veilig aan. We hebben weer een mooi appartement met een enorm terras met jacuzzi. Helaas lukt het ons in de avond niet om warm water in de jacuzzi te krijgen. Maar laten we vooral hier niet over klagen in een land waar heel mensen geen stromend of zuiver water hebben .......