eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 20 - Maandag 26 augustus

Vandaag trekken we weer naar buiten de stad. We hebben een trip gepland naar Hermanus. Hermanus is een kustplaats die vooral bekend is als een geschikte plaats voor het spotten van walvissen. Hier bevindt zich namelijk het paringsgebied van de zuidkaper, een grote walvissoort. We wilden graag een walvis boottocht boeken maar deze waren helaas al volgeboekt voor de komende dagen. Ik had gelezen dat je de walvissen ook vanaf de kant kan zien en dat wilden we met eigen ogen aanschouwen. Daarbij had ik gelezen dat de weg er naar toe over de N44 een van de mooiste autowegen was in Zuid Afrika.

Na een lekker ontbijt gingen we op pad. Na een half uurtje autoweg van Kaapstad naar Somerset-West reden we de N44 op. Dit was inderdaad een prachtige weg langs de kust. We maakten een 1e stop bij het dorpje Betty's Bay. Hier had je net als bij Boulders Beach een kolonie pinguins. Was weer leuk om de grappige diertjes van dichtbij tussen de rotsen aan de zee te zien. Wat ook grappig was, was de tekst op een bord bij de parkeerplaats: "let bij het wegrijden op dat er geen pinguïn onder uw auto zit". Bij ons was dit gelukkig niet het geval.....

Een half uurtje verder kwamen we in het dorpje Kleinmond. Dit lag heel mooi met aan de ene kant de blauwe zee en aan de andere kant bergen met heel veel mooie gele bloemen. We reden het dorpje in om wat dichter bij de bergen te komen en zagen toen midden op de straat 3 grote apen lopen die bij een tuinhek naar boven klommen en daar bleven zitten. Blijft toch een wonderlijk tafereel om deze midden in een woonwijk tegen te komen.

Rond 2 uur waren we in Hermanus. Ook een leuk dorpje waar lekker koffie dronken. Daarna even in het plaatsje gelopen en toen op zoek naar de walvissen. We wisten niet echt waar te beginnen.

Het dorp beschikt over een walvisomroeper, deze blaast in het walvishoogseizoen (augustus tot oktober) op een grote hoorn en geeft de plaats aan waar de walvissen te zien zijn. Maar deze goede man was nergens te bekennen of te horen. We reden naar een strand waar ze wel vaker te spotten waren, maar dit was zoeken naar een speld in een hooiberg. We zagen wel nog een hele kolonie flamingo's, maar geen walvissen of dolfijnen.

We begonnen toen aan de terugweg naar Kaapstad. We reden een andere weg die tot Somerset-West erg mooi was. Somerset-West is een voorstad van Kaapstad. Hier was het weer geweldig om al het leven rondom de autoweg te zien. Honderden mensen die langs of op de weg lopen op weg naar huis of ergens anders naar toe. Je kijkt je ogen uit. Nadat we Somerset-west verlaten hebben rijden we op de autobaan en zien over een lengte van 20 km (!) de townships aan ons voorbij trekken.

Terug in Kaapstad rijden we naar de Waterfront waar we heerlijk sushi hebben gegeten. Het was weer een boeiende dag in Zuid Afrika.

Hay en Anne-miek

Jammer dat jullie geen walvissen hebben gezien! Maar ruimschoots goed gemaakt door al het ander mooi's wat jullie te zien krijgen denk ik.