eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 16 - Donderdag 22 augustus

Vandaag weer een mooie dag in Zuid Afrika. We worden wakker en zien dat het weer heerlijk weer wordt. Vandaag half bewolkt - half zonnig en zo'n 20 graden. Heerlijk.

Als we we slaapdronken om half 8 op ons balkon kijken zien we beneden een schouwspel dat onze aandacht trekt. Er staan een tiental containers aan de straat om opgehaald te worden. Er zijn ook een stuk of 5 mensen in de weer die de containers omgooien, dan de inhoud bestuderen er van alles uit halen en dan alles weer netjes terug doen. Was wel een apart schouwspel.

Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden weer richting het schiereiland onder Kaapstad. Langs de mooie kustweg (de zee is hier echt prachtig blauw met witte schuimkoppen) verlaten we Kaapstad. Een van de mooiste routes langs de kust is Chapman’s Peak drive. Ze noemen het 'de negen mooiste kilometers van Zuid-Afrika’; menig autoreclame is hier opgenomen. Deze weg biedt mooie uitzichten over de zee en de bergen en verbindt Hout Bay en Noordhoek. We rijden de 9km lange weg met 114 bochten en komen dan in het dorpje Simons Town aan. Dit dorpje is bekend om de Boulder Beach waar een kolonie pinguïns op en rond het strand zit. We liepen eerst de verkeerde kant op, zagen een tiental verlaten pinguïns zitten en dachten "is dit nou waar in alle boekjes over geschreven wordt?". Toen bleek dat we aan de verkeerde kant zaten. Aan de andere kant van het strand zaten er wel heel veel, al kwam je alleen bij dit strand na het betalen van een flinke "entree". Uiteindelijk was het wel de moeite en het geld waard. Het was leuk om de vele pinguïns op het strand te zien bewegen.

Daarna reden we door naar het nature reserve waar het bekende "kaap de goede hoop" ligt. We reden door "tot het eind" en maakten toen een wandeling naar een vuurtoren die op een berg lag. Het was een fikse klim er naar toe maar het uitzicht was adembenemend. Maarten en ik maakten nog een wandeling naar een 2e vuurtoren. Deze vuurtoren is later gebouwd en wat lager gezet omdat de hoge vuurtoren te vaak in een mistdeken zat die op lager niveau weer niet aanwezig was.

Rond 4 uur zaten we in de auto en reden het natuurpark weer in. Hier werden we verwelkomend door een groep baboons (apen) die over de weg liepen. Nu heeft Sanne ook nog wat wild gezien in Zuid Afrika..... Later zagen we nog een baboon die op een hoog hek zat. Zag er heel speciaal uit.

Om kwart voor zes waren we terug in Kaapstad in de Waterfront. Toen we aan kwamen lopen was er een Afrikaanse groep aan het zingen en het swingen. Erg leuk. Daarna vonden we een leuk restaurant waar je specifieke Afrikaanse gerechten kon eten. Onder andere krokodil, zebra, springbok, struisvogel en pumba..... We namen niets van dit maar Irene heeft met veel smaak gegeten aan een Afrikaans gerecht genaamd Boboti. De andere drie hielden het bij een Afrikaanse fles wijn en een lekker stukje vlees. Na het gezellige eten keerden we terug naar het thuishonk en "shilden" we daar de avond uit.