eijsjes-op-safari.reismee.nl

Dag 3 - Vrijdag 9 augustus

Vrijdag 9 Augustus stond in onze agenda's gemarkeerd als een bijzondere dag. Op deze dag zouden we de zogenaamde panaroma route bij de Blyde River gaan doen. Dit is volgens de boekjes een van de mooiste plekken in Zuid Afrika. Helaas is deze dag in de mist opgegaan.

Laten we bij het begin beginnen. Na een nachtje slapen keken we in de ochtend hoopvol naar buiten. We hoopten rondom onze villa wild te kunnen spotten. Helaas was er geen beest te zien. Wel sporen van beesten volgens Irene want ze vond nog wat hopen verse keutels in onze achtertuin. We hebben toen een lekker ontbijtje genomen in de lodge van het park en gingen toen op weg naar de panoramaroute.

Het mooie zonnige weer van gisteren had plaatsgemaakt voor een bewolkt weertype maar dat mocht de pret nog niet drukken. We moesten eerst 25 km rijden naar het 1000 meter hoger gelegen plaatsje Graskop. We lachten om het bord dat waarschuwde voor olifanten die de weg konden oversteken. Maar het lachen verging ons toen we op 5 km van de top helemaal in de mist kwamen. Je kon geen 5 meter voor je uit zien terwijl de weg zich naar boven slingerde. Iedere automobilist had de waarschuwings(knipper)lichten aan om een beetje zicht op elkaar te houden. Je kon niet meer doen dan op de witte lijn in het midden te letten en langzaam naar boven te rijden. Door de goede stuurmanskunsten van Irene kwamen we boven in Graskop aan waar je nog steeds geen zicht had.

We besloten maar even wat inkopen gaan doen in de Spar en te hopen op het optrekken van de mist. Toen dit 30 minuten later nog niet het geval was zijn we in Graskop op een gezellig (verwarmd :-)) terras neergestreken waar we een kopje koffie hebben gedronken (voor een mooie prijs van 20 rand ofwel een euro twintig). Even werd het wat lichter en toen trok het weer dicht. Er zat niets anders op dan de weg naar beneden te aanvaarden. Verder trekken had absoluut geen zin. De weg terug door de dichte mist terug waren weer spannend maar we kwamen veilig beneden.

Zo waren we onverwacht vroeg (en zonder prachtige beelden) terug in ons "base camp". Hier hebben we even lekker gelezen en toen zijn Maarten en ik nog een potje tennis gaan spelen (ook weer voor de mooie huurprijs van 1 euro 20). Op weg naar en terug van de tennisbaan op ons park hebben we nog apen, een edelhert en 30 hertjes te zien. Een opwarmertje hopelijk voor morgen wanneer we het Krugerpark ingaan en hopelijk veel meer wild en nog wilder wild zullen gaan zien.

Het is wel wennen dat het zo vroeg donker is. Al om 6 uur is het helemaal donker. We hebben zo wel een lange ontspannen avond. Om 7 uur zijn we lekker gaan eten in het restaurant op het park. Tot nu toe heerlijk gegeten hier. Daarna nog een potje gekaart en iets vroeger gaan slapen omdat we morgen om 5 uur worden opgehaald voor de game drive door het Kruger park. We kijken er naar uit.

Michel

Hertjes zijn ook altijd mooi om te zien. Hoeft niet altijd een leeuw te zijn.

Jan van Eijs

Na 3 dagen zoeken zijn we eindeljjk op jullie site terecht gekomen. Kunnen jullie nu blijven volgen. Jammer van die mist. Hopelijk vandaag meer succes. Groetjes en blijf genieten.